Verantwoord groeien met een strak debiteurenbeheer

Stilstand is achteruitgang zeggen ondernemers weleens. Bijna iedere ondernemer is continue bezig met zijn of haar bedrijf verder te ontwikkelen. Dat is belangrijk om te doen om zodoende steeds op de snel veranderende omgeving in te spelen. Uiteraard hoort daar ook investeren bij en als er geïnvesteerd moet worden is er altijd de vraag hoe gaat dat gefinancierd worden. Het mooiste is als dat vanuit de eigen middelen van het bedrijf gedaan kan worden. Dat is altijd een uitdaging en een knop waarmee je daar invloed op kan uitoefenen is je debiteurenbeheer. Kortgezegd zorgdragen dat je klanten binnen de betalingstermijn betalen. In dit blog vertellen we je hoe je dit kunt organiseren.

Organiseer een strak debiteurenbeheer

Het is belangrijk om het debiteurenbeheer de juiste prioriteit te geven binnen je organisatie. Dit is vaak het grootste probleem als het niet goed loopt. Dat betekent dat je er in ieder geval voor moet zorgen dat er iemand verantwoordelijk voor is. Diegene moet een duidelijk doel mee krijgen bijvoorbeeld een bepaalde omloopsnelheid debiteuren. Dit is de gemiddelde termijn dat een factuur uit staat. Zorg er daarbij ook voor dat er binnen je organisatie een goed systeem is waarmee je kunt factureren en waarmee je ook goed kunt volgen of de betreffende factuur betaald is of niet. De meeste systemen die je aanschaft zijn te koppelen met internetbankiersystemen van de meeste grote banken. Dat is super handig omdat je zodoende realtime inzicht hebt in of een betalingstermijn is overschreden of niet. Met dit inzicht kun je dus ook snel actie ondernemen als een betalingstermijn is overschreden. En dat is vaak zeer belangrijk omdat je klant zodoende weet dat je kort op de bal zit wat betreft debiteurenbeheer. Dat zorgt er vaak weer voor dat je factuur net wat meer prioriteit krijgt.

Wat verder te doen om debiteurenrisico te verkleinen

Naast dat het binnen je organisatie goed geregeld moet zijn, kan het verstandig zijn om meer maatregelen te nemen. Want het risico blijft bestaan dat een klant uiteindelijk niet in staat blijkt te zijn om je factuur te betalen. Het is altijd goed om na te denken wat dat zou kunnen betekenen voor de continuïteit van je organisatie. Als dat verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben is het verstandig meer maatregelen te nemen. Een veelvoorkomende is het afsluiten van een kredietverzering waarbij je het uitstaande bedrag bij een klant kunt verzekeren. Daarnaast heb je hierbij ook de mogelijkheid om over te dragen aan een incassobureau en om een kredietwaardigheidscheck te doen.

Geef een reactie