het werk als congierge

Als conciërge op een middelbare school kom je allerlei klusjes tegen, dat maakt mijn werk ook zo leuk. Je hebt veel contact met de scholieren en de collega’s onderling zijn altijd erg vriendelijk en gezellig. Wanneer de docenten klusjes hebben gevonden, kunnen ze dit aangeven op een speciale lijst. Iedere ochtend kijk ik wat haalbaar en wat ik nog moet regelen, zoals materialen aanschaffen of bedrijven bellen voor bepaalde klussen.

 

 

De afwisseling zorgt voor een goed balans

De verschillende klussen maakt het erg leuk, je leert hierdoor ook nog eens wat. Het enige waar ik heel erg tegen aan liep was dat ik overal materialen vandaan moest halen. Zeker gereedschap was vaak nergens te vinden. Dit kwam ook omdat alles in een hok lag waar iedere docent in kon komen. Wanneer zij zelf dan wel eens een klusje uitvoerde, was ik mijn gereedschap voor een paar dagen kwijt. Daarnaast is mijn collega conciërge ook niet echt een type die van het opruimen is. Om de enige ergernis van mijn werk op te lossen besloot ik een gereedschapswagen aan te schaffen. Wanneer je dan iets wilt doen hoef je alleen maar de complete gereedschapswagen mee te nemen en heb je letterlijk alles bijdehand. Het was alleen nog even afwachten hoe mijn collega’s hier om zouden gaan. Pakken ze dan alsnog los gereedschap?

 

 

Introductie van de gereedschapswagen

Het klinkt misschien een beetje overdreven, echter was ik er wel een beetje klaar mee om continu achter de materialen aan te moeten lopen. Ik besloot een mail naar alle collega’s te sturen met de mededeling dat als er gereedschap nodig is, het eerst aan mij of mijn collega gevraagd moet worden. Daarnaast is het ook verplicht om de volledige gereedschapswagen mee te nemen om te voorkomen dat er gereedschap zou verdwijnen. Daarnaast plakte ik nog een geplastificeerde mededeling op de gereedschapswagen zelf. En wonderbaarlijk werkt het ook nog. Iedereen komt het eerst netjes vragen en neemt ook de hele wagen mee. Ik houd ook bij of alle gereedschap nog aanwezig is en vul regelmatig de dingetjes zoals tape en dat soort zaken bij. Zo kan iedereen gewoon gemakkelijk te werk gaan zonder eerst het halve pand af te moeten lopen. Mijn baas was ten eerste instantie niet gecharmeerd van het idee maar nu de uitvoering keurig gaat, kreeg ik toch nog een compliment van hem.  Zo zie je maar, een kleine verandering kan grote wonderen verrichten, namelijk geen gedoe meer voor mij als conciërge!

Geef een reactie