De verwachtingen van medewerkers worden steeds hoger op de huidige arbeidsmarkt. Werknemers verwachten enorm veel transparantie, goede communicatie, werk waar plezier uitgehaald kan worden maar ook genoeg doorgroeimogelijkheden. Als je hierover nadenkt klinkt dit best normaal, maar veel werkgevers willen hier geen tijd voor vrijmaken of zitten hier niet op te wachten. Toch kan het enorm veel voordelen met zich meebrengen wanneer je je hiervoor inzet. Het moet natuurlijk wel allemaal reëel blijven, als jij veel tegemoetkomingen geeft wil je dan wel dat er aan bepaalde verwachtingen wordt gedaan. Hier kun je natuurlijk in onderhandelen of simpelweg gewoon over in gesprek gaan.
Interactie tussen personeel en jou
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, oftewel een MTO kan nu heel gemakkelijk worden vertaald naar een employee experience. Het klinkt iets minder stoffig en is ook wat actiever en positiever ingesteld. Wanneer je werknemers een lage betrokkenheid hebben en de motivatie is niet aanwezig kan dit erg lastig worden voor je omzet. Niet alleen creëer je een slechte reputatie maar ook de doelen die je wilde behalen lijken langzamerhand weg te drijven. Als medewerkers slechte ervaringen hebben met een bedrijf kun je ze gemakkelijk ontslaan, tuurlijk. Maar de gevolgen hiervan zullen niet tijdelijk zijn. Vaak vertellen mensen hun persoonlijke ervaringen aan mensen die dichtbij ze staan, familie, vrienden en kennissen. Maar ze kunnen er ook voor kiezen om negatieve reviews achter te laten op websites, hierdoor kunnen andere potentiële werknemers dit lezen, maar ook klanten en leveranciers. Dit heeft alleen maar nare gevolgen voor je bedrijf, daarom is communicatie extreem belangrijk. Dit kun je dan inzetten met zo’n employee experience, je gaat dan uitpluizen waar de valkuilen liggen binnen de organisatie en hoe je deze kunt oppakken en verbeteren. Wanneer je personeel tevreden is zorgt dit voor betere prestaties, blijven ze langer en stralen ze uit dat ze tevreden zijn.
Representativiteit net zo belangrijk
Wat jouw bedrijf uitstraalt naar de buitenwereld is net zo belangrijk als de cultuur binnen in jouw organisatie, je werknemers zijn je visitekaartjes. Ze worden vaak als een van de eerste of belangrijkste punten gezien voor klanten. Een goede indruk is erg belangrijk, samen met de kernwaarden van jouw bedrijf kun je dit uitstralen naar klanten en zo iedereen voor je winnen zonder moeite te hoeven doen. Vaak is de eerste indruk ook belangrijk voor je personeel zelf, dit begint vaak al hoe ze over het bedrijf hebben gehoord en bij het eerste kennismakingsmoment. Hier heb je als bedrijfsleider veel invloed op.