Start jouw eigen onderneming!

De coronacrisis was voor velen een harde klap. Emotioneel, fysiek, of in de portemonnee – iedereen heeft de effecten gevoeld van deze enorme verschuiving in wat 'normaal' is, een economisch fiasco, en iets wat voor velen de mentale gezondheid niet ten goede komt. Of je nu een geliefde kwijtraakte of je baan, in de lockdowns werden we meer dan ooit op onszelf aangewezen, wat het nog zwaarder maakte om met bovenstaande verschuivingen en verliezen om te gaan. Maar als je alleen thuis zit, laat staan met niets te doen ter afleiding als je je werk bent verloren, moet je toch wat. Hierdoor zagen we kort na de eerste lockdown al onstaan wat daarna alleen maar groter is uitgegroeid – mensen startten massaal hun eigen ondernemingen vanuit huis. Maak van je hobby of passie je baan en je hoeft je leven lang geen dag meer te werken, zeggen ze. Want als je doet waar je van houdt voelt het nooit als werk. Ergens is dat waar, maar desondanks is het opstarten van een onderneming een zware klus. Misschien is het het harde werken waard als het voor een goed doel is, maar hard werken is het zekerm We zetten alles wat je moet weten hier op een rij. 

Werk je idee uit

Probeer om vanaf het begin af aan al zo goed mogelijk voor ogen te hebben waar jij als bedrijf voor wil staan. Natuurlijk begint alles met een vaag idee voor een product of service, of misschien begon het bij jou juist andersom met een logo of slogan en bouwde je je bedrijfsidee daaromheen. Maar zorg dat je zo snel mogelijk een totaalplaatje hebt. En reken daarbij ook in dat je misschien wel groter zal groeien dan je verwacht. Je begint nu in corona omstandigheden, maar binnenkort zal alles weer anders zijn, een ook dan moet je sterk in je schoenen staan. De coronacrisis is een mooi raampje om binnen te komen en een goede start te maken, maar jouw toekomst is veel groter dan dat. 

De praktische zaken

Natuurlijk zijn er ook een hoop minder leuke, meer praktische klusjes die je zal moeten doen als alles rond is. De administratie, personeel aannemen, maar ook kleine dingen zoals het versturen van pakketjes. Zorg dat je goed voorbereid bent op deze taken door de producten in te slaan die je nodig zal hebben. Een printer en een hoop papier, luchtkussen enveloppen voor veilig vervoer, een grote voorraad postzegels: het duurt even om alles op een rijtje te zetten, maar als de essentiele dingen in huis zijn kun je gelukkig snel aan de slag met het échte werk.